واکاوی ماجرای دخترانی که با حیوان آزاری مشهور شدهاند؛
تعداد بازدید : 7
دختران قصاب! پدیدهای عجیب و هشداردهنده!
نویسنده : فاطمه براتی / گروه جامعه
اخیراً تصاویری منتشر شده از یک گروه از دختران جوان. گروهی که «دختران قصاب» لقب گرفتهاند. شاید به همین دلیل است که عده تصور میکنند باوجود قصاب بودن مرد، قصاب بودن زنان هم ایرادی ندارد! اما ماجرا فراتر ازاین صحبتهاست. در فیلمها و کلیپهای منتشره دختران باپوشش های نامتعارف و بارفتاری بیمارگونه ویدئوهای منتشر کردهاند که حاکی از کشتار مرغ، خروس، بز، گوسفندست!
حیوان آزاری در همه جای دنیا نشانه اختلال روانی است؛ و بر این اساس در غرب به عنوان یک اختلال روانی شناسایی شده و به عنوان یک بیماری تشخیص داده میشود.ZOO SADISM اصطلاحی است که در روانشناسی برای حیوان آزاری به کار میرود؛ رفتاری که کارشناسان علوم رفتاری و روانشناسان معتقدند میتواند نشانه بسیار بدی از رفتارهای خشن و جنونآمیز دگرآزاری یا سادیسم در آینده رفتاری افراد باشد.
-
حیوان آزاری میتواند انسان آزاری را به همراه داشته باشد
فرزاد علیزاده فعال محیط زیست بابیان این که سازمان بهداشت جهانی در خصوص کشتار حیوانات قوانینی وضع کرده است به خبرنگار نسل فردا میگوید: براساس منشور جهانی حقوق حیوانات اگر حیوانی لازم باشدکشته شود باید سریع و بدون ترس باشد، سازمان بهداشت جهانی حیوانات و دام oie که ایران هم عضوی ازاین سازمان است و 5 آزادی را درسراسر جهان برای حیوانات درنظر گرفته شده است: آزادی از گرسنگی و تشنگی و سوتغذیه، آزادی ازترس واضطراب، آزادی از ناراحتی فیزیکی یا دمایی، آزادی از درد وجراحت وبیماری، آزادی در ابراز الگوهای نرمال رفتاریست.
وی اضافه میکند: رفتاری که امروز با حیوانات میشود حاکی از آزارست و دربرابرهم کشته میشوند و حیوان دچار زجر، ترس ووحشت میگردد، دختران با حیوان صحبت میکنند حتی تهدید میکنند که این حجم از شقاوت در باور نمیگنجد. هدف از این اقدامات لذت بردن جنسی و شهوانی است بادیدن آزار وکشتار حیوانات اتفاق می افتد. حتی در کانالهای تلگرامی با پرداخت مبلغ افراد میتوانند عضو شوند وویدئوهارا تماشاکنند.
علیزاده میافزاید: انسانهایی که از کشتن حیوانات لذت میبرند براساس ماده 2 و 4 و 5 آیین نامه اجرایی ماده 18 قانون سازمان دامپزشکی کشور کشتار خارج از کشتارگاه تخلف محسوب میشود وجرمست، بازرسان این سازمان باید دام را قبل و بعداز کشتار ملاحظه کنند و کشتار زیر نظر این افراد صورت گیرد. به اشتراک گذاشتن این فیلمها در فضای مجازی احساسات، عواطف و افکار عمومی را جریحه دار میکند. هم چنین براساس مجازات اسلامی این کشتار جرم محسوب میشود وقاضی می تواندعلیه این دختران اعلام جرم کند.
فرزاد علیزاده فعال محیط زیست خاطر نشان میکند: به عقیدهٔ پژوهشگران حیوان آزاری میتواند انسان آزاری را به همراه داشته باشد و به قتلهای فجیع بینجامد. درسال 71 محمد بیجه ای متهم به تجاوز و قتل 17 کودک و 3 بزرگسال شد که این موضوع به شدت اذهان عمومی را مشوش کرد پس از این جریان درخصوص قاتلین زنجیرهای بررسی دقیق صورت نگرفت. متاسفانه وی در کودکی بارها مورد آزار جنسی قرار گرفته بود و پس از آن شروع به حیوان آزاری کرده است، به استناد dsm که معتبرترین مرجع تشخیص اختلالات روانی است یکی از نشانههای اختلال سلوک که نوعی از سایکوپاتیک هست کشتار و آزار حیوانات است. به عقیدهٔ روان کاوان و روان شناسان یکی از علائم مکانیسم دفاعی جابه جایی است که تمایل دارند حیوانات را مورد آزار و اذیت قراردهند. دستگاه قضا باید سریعاً بااین اقدامات برخورد کند چون تبعات این موضوع جدیست و کودکان و نوجوانان در معرض آسیباند.
وی تصریح میکند: شغل قصابی در گذشته هم کمی ترسناک بوده است و این افراد آسیبهای روحی و روانی شدیدی را تجربه میکنند، حیوانات خصوصاً پستانداران سیستمهای عصبی قوی دارندو به انسان نزدیکاند. به شدت خانواده دوستاند بنابراین درد و رنج را حس میکنند. دین اسلام هم به این موضوع اشاره شده است که حیوانات را دربرابریک دیگر قربانی نکنید.
-
رفتارهای خشن با حیوانات بیانگر بیماریست
پیام محبی دامپزشک و رئیس جامعه دامپزشکی ایران با بیان این که حیوان آزاری یکی از خصلتهای بشری است و به شکلهای گوناگون ظاهر میشود به خبرنگار نسل فردا میگوید: رفتارهای خشن با حیوانات بیانگر بیماریست و باید ریشههای فکری افراد بررسی شود و تحت درمان قرار بگیرند، ویدئوهای منتشرشده نوعی اعتراض است چون فرد همانند ذبح اسلامی به حیوان آب میدهد و بسم الله می گویدو خشونت را واضح نشان میدهد و یک دختر با آرامش کامل این اقدام را انجام میدهد و باید علت این اعتراض مشخص شود، متاسفانه قانون برای این مسائل وضع نشده است و قاضی میتواند به عنوان تشویش اذهان عمومی و آزردگی جمعی موضوع را بررسی کند.
محبی ادامه میدهد: در ایران از لحاظ مسائل بهداشتی ذبح خیابانی و خانگی ممنوعست مگر در زمان اعیاد و مناسبتهای مذهبی این موضوع ایرادی ندارد.
-
انسان سالم از کشتن و گرفتن جان یک موجود زنده، احساس لذت نمیکند
سهیلا مهین پرور روانشناس و مشاور بابیان این که حیوان آزاری نوعی اختلال روانیست و انسان آزاری را به دنبال دارد به خبرنگار نسل فردا میگوید: اساساً انسان سالم و کسی که دچار اختلالات روانی نیست از کشتن و گرفتن جان یک موجود زنده، احساس لذت نمیکند؛ نکتهای که در رفتار حیوان آزاران به وضوح مشهود است. یکی دیگر از نکاتی که در تحلیل وخامت سلامت در افراد حیوان آزار از سوی روانشناسان و متخصصان حائز اهمیت است، تعمیم این بی اهمیتی گرفتن جان حیوانات به جان انسانهاست؛ چنان چه مثالهای تاریخی نشان میدهند، بسیاری از قاتلان زنجیرهای سابقه حیوانآزاری داشتهاند و این قضیه بهطور مستند ثابت شده فردی که حیوانآزاری میکند، نه تنها برای حیات وحش و حیوانات که برای جامعه انسانی هم خطرناک است. فرد آزار دهنده حیوان، زمینههای شخصیت ضد اجتماعی دارد. اگر این موضوع در دوره نوجوانی دیده شود، نشان از یک اختلال به نام «اختلال سلوک» است و معمولاً این دسته از نوجوانان اگر در مجاورت و همراهی با برخی دیگر از شرایط ایجاد و تشدید کننده بیماری روانی قرار گیرند، این عوامل میتوانند زمینه بزهکار شدن آن فرد را فراهم کنند
وی میافزاید: حیوان آزاری، نوعی از اختلالات روانی، اجتماعی و بزهکاری است. روانشناسان معتقدند که حیوان آزاری در کودکی، از نشانههای سادیسم یا دگرآزاری در بزرگسالی است. هم چنین تحقیقات نشان داده است که اکثر جنایتکاران از آزار و اذیت حیوانات در کودکی لذت میبردهاند حیوان آزاری در طبقه بندی خود بسیار شبیه به کودک آزاری است و به دو شکل دیده میشود:
۱. (active) فعال: در این شکل ازحیوان آزاری فرد حیوان آزار آگاهانه و عامدانه حیوان را اذیت میکند تا فوراً در حیوان ایجاد درد و رنج نماید.
۲. (passive) منفعل: در این شکل از حیوان آزاری فرد حیوان آزار، منفعلانه و با غفلت کردن در نگهداری از حیوان باعث ایجاد رنج دراز مدت در وی میشود. الگوی غالب در این اختلال شخصیت Sadistis personality disord بهصورت رفتار ستمگرانه، تحقیرآمیز و پرخاشگرانه نسبت به دیگران است. علاقه به آزار رساندن جسمی و روانی به دیگران بهگونهای است که موجب لذت و آرامش در فرد شود (نه برای دستیابی به مقاصد دیگر). این اختلال با کودکآزاری توسط والدین ارتباط دارد.
مهین پرور ادامه میدهد: علم روان شناسی شکار را جزو تفریحات انسانهای سالم دسته بندی نمیکند و در این افراد باید دنبال مشکلات روانشناختی مثل: عدم ثبات شخصیتی، احساس حقارت شدید و کمبود اعتماد به نفس باشیم، به گفته دکتر فراهانی بحث حمایت از حیوانات، موضوعی است که قرنها پیش توسط اسلام بر آن تاکید شده و این موضوع نسل به نسل از طریق آیات قرآنی و احادیث به ما رسیده است که حیوان آزاری نکنیم. چنان چه پیامبر اسلام در این رابطه فرمودهاند: «هرگونه آزار و اذیت حیوانات امری شیطانی است و این یعنی هر کس حیوانی را آزار دهد به مجازاتش میرسد.» با این حساب نه تنها سلامت روانی افراد حیوان آزار با مشکل جدی مواجه است، بلکه حیوان آزاری با سلامت معنوی افراد هم به شدت در تضاد است.